Kokoro (Sensei's Testament - Part 41a) Section 189 Study Guide

Practice text with full furigana

四十一よんじゅういち

わたくしはちょうど他流試合たりゅうじあいでもするひとのようにKを注意ちゅういしていたのです。私は、私の、私のこころ、私の身体からだ、すべて私というものを五分ごぶ隙間すきまもないように用意よういして、Kにむかったのです。つみのないKはあなだらけというよりむしろはなひょうするのが適当てきとうなくらいに無用心ぶようじんでした。私はかれ自身じしんから、彼の保管ほかんしている要塞ようさい地図ちずって、彼のまえでゆっくりそれをながめることができたおなでした。

Kが理想りそう現実げんじつあいだ彷徨ほうこうしてふらふらしているのを発見はっけんした私は、ただ一打ひとうちで彼をたお事ができるだろうというてんにばかりけました。そうしてすぐ彼のきょんだのです。私は彼に向ってきゅう厳粛げんしゅくあらたまった態度たいどしめしました無論むろん策略さくりゃくからですが、その態度に相応そうおうするくらいな緊張きんちょうした気分きぶんもあったのですから、自分じぶん滑稽こっけいだの羞恥しゅうちだのをかんずる余裕よゆうはありませんでした。私はまず「精神的せいしんてき向上心こうじょうしんのないものは馬鹿ばかだ」といいはなちました。これは二人ふたり房州ぼうしゅう旅行りょこうしているさい、Kが私に向って使つかった言葉ことばです。私は彼の使ったとおを、彼と同じような口調くちょうで、ふたた彼にかえしたのです。しかしけっして復讐ふくしゅうではありません。私は復讐以上いじょう残酷ざんこく意味いみをもっていたという事を自白じはくします。私はその一言いちごんでKの前によこたわるこい行手ゆくてふさごうとしたのです。

Kは真宗寺しんしゅうでらうまれたおとこでした。しかし彼の傾向けいこう中学ちゅうがく時代じだいから決して生家せいか宗旨しゅうしちかものではなかったのです。教義きょうぎじょう区別くべつをよくらない私が、こんな事をいう資格しかくとぼしいのは承知しょうちしていますが、私はただ男女なんにょ関係かんけいした点についてのみ、そうみとめていたのです。Kはむかしから精進しょうじんという言葉がでした。私はその言葉のなかに、禁欲きんよくという意味もこもっているのだろうと解釈かいしゃくしていました。しかしあと実際じっさいいてと、それよりもまだ厳重げんじゅう意味がふくまれているので、私はおどろきましたみちのためにはすべてを犠牲ぎせいにすべきものだというのが彼の第一だいいち信条しんじょうなのですから、摂欲せつよくや禁欲は無論、たといよくはなれた恋そのものでも道の妨害さまたげになるのです。Kが自活じかつ生活せいかつをしている時分じぶんに、私はよく彼から彼の主張しゅちょうを聞かされたのでした。そのころからじょうさんおもっていた私は、いきおどうしても彼に反対はんたいしなければならなかったのです。私が反対すると、彼はいつでもどくそうなかおをしました。そこには同情どうじょうよりも侮蔑ぶべつほう余計よけいあらわれていました。

Rough translation

41

I regarded K as though preparing for combat. All of me, my eyes, my heart, my body, everything that was mine, was directed at him fully. K was without sin and vulnerable. Perhaps vulnerable is not the right word. He was utterly and completely open and exposed. I could take from his hands the very plans to the stronghold housing his soul, and I could study those plans at leisure, in front of him in plain sight.

I'd found him wavering, lost between ideals and actuality, and I fixated now on taking him down with a telling blow. In an instant I'd set my sights. I turned to him anew with a solemn and steely air. It was tactical posturing, of course, but there was enough tension in my mood to mask all sense of absurdity or shame. I let loose first with, "Those not seeking betterment of the spirit are nothing but simpletons." These were the words K had spoken to me as the two of us traveled through Bōshū. I threw them back at him, in the same manner and in the same tone. This wasn't just retaliation. I'll confess that it was more. There was an undertone of cruelty. With these words, I sought to stamp out the spark of his affections.

K had been born to a Shinshū priest. However, his leanings from middle school on were hardly aligned with the tenets of his birth home. I'm no expert in doctrine, and I'll admit that I'm poorly qualified to comment on the subject, but nowhere were the differences clearer than with respect to the relationship between the sexes. K had always spoken of his "devotion." This term, as I understood it, implied abstinence. However, I'd learned from him over time, to my surprise, that it went much further. First and foremost, he believed firmly that all was subservient to "the way." All indulgences must be suppressed, and even an unconsummated desire would hinder one's progress. In those days when K had supported himself, he'd often shared with me his convictions. My mind being occupied with thoughts of the young lady, I'd contested his assertions with vigor. In return for my argument, he would give me a pitying look, though richer by far in contempt than in sympathy.

Vocabulary

四十一よんじゅういち (part) 41 わたくし I; me他流試合たりゅうじあい contest among rival schools (of fencing)ひと person注意ちゅういして mind; mark; observeて look at; watch eyesこころ heart; soul身体からだ body; flesh nameく be attached; be affixed五分ごぶ隙間すきまもない leaving nothing to chance; never dropping one's guard用意よういして prepare; ready oneselfむかった turned toward; directed oneself towardつみ sin; faultあなだらけ flawedはなし left open; exposedひょうする judge; assess; regard (as)適当てきとう suitable; proper; appropriate無用心ぶようじん heedless; unwaryかれ自身じしん he himself hand保管ほかんして keep; guard要塞ようさい fortress; stronghold地図ちず map; planって take possession of; receiveまえ before one's eyesながめる look over; examine; peruseことができた was able to ...おなじ the same 理想りそう ideals現実げんじつ reality; actualityあいだに between彷徨ほうこうして wander; roam発見はっけんした discovered; learned一打ひとうち one stroke; a single blowたおす knock down; take outてん pointけました fastened one's eyes to; fixated onきょ unguarded moment; unpreparednessんだ took advantage (of)きゅうに suddenly厳粛げんしゅくな serious; solemn; severeあらたまった formal; steely; austere態度たいど attitude; mannerしめしました took on; revealed; showed無論むろん of course策略さくりゃく tactics; scheme相応そうおうする match; suit; fit緊張きんちょうした tense; strained気分きぶん feeling; mood自分じぶん oneself滑稽こっけい absurd; outlandish羞恥しゅうち shameful; reprehensibleかんずる feel; perceive余裕よゆう margin; leeway精神的せいしんてきに mentally; spiritually向上心こうじょうしん desire for improvement; aspiration馬鹿ばか fool; simpletonいいはなちました declared; asserted二人ふたり two people; the two of us房州ぼうしゅう Bōshū (place name; southern tip of Bōsō peninsula in Chiba Prefecture)旅行りょこうして travel; traverseさい time; occasion使つかった used; applied言葉ことば wordsとおり just as口調くちょう tone (of voice)ふたたび once againかえした threw back atけっして by (no) means復讐ふくしゅう revenge; retaliation以上いじょう above; beyond; more than残酷ざんこくな cruel; harsh; vicious意味いみ purport; effect; purpose自白じはくします confess一言いちごん few wordsよこたわる stretch out (before); lie aheadこい (romantic) love行手ゆくて way; pathふさごうとした endeavored to block; worked to hinder 真宗寺しんしゅうでら Shin Buddhism templeうまれた was born (into)おとこ man; fellow傾向けいこう leanings; tendencies中学ちゅうがく middle school時代じだい time; period; days生家せいか house of one's birth宗旨しゅうし (religious) tenets; doctrinesちかい close; near; similar (to)教義きょうぎ doctrine; teachingsじょう concerning ...区別くべつ differentiation; distinctionらない don't know; am not familiar with資格しかく qualificationとぼしい lacking; wanting; deficient承知しょうちしています am well aware of; acknowledge男女なんにょ men and women; the two genders関係かんけいした related to; concerningみとめていた recognized; appreciatedむかし former days精進しょうじん diligence; devotionき to one's likingなか inside; within禁欲きんよく  abstinence; celibacyこもっている be included; be encased (in)解釈かいしゃくして interpret; construeあとで later; afterwards実際じっさい actual stateいてる ask; inquire厳重げんじゅうな severe; strictふくまれて be includedおどろきました was surprisedみち way; path犠牲ぎせい sacrifice第一だいいち number one; first and foremost信条しんじょう belief; article of faith摂欲せつよく control of one's desires (usually 節欲せつよく)よく craving; wantはなれた be apart from; be remote from妨害さまたげ obstruction; hindrance自活じかつ supporting oneself生活せいかつ living; lifestyle時分じぶん time; period主張しゅちょう contention; assertionころ timeじょうさん daughter; young ladyおもっていた dwelled on; held in one's mindいきおい with force; with vigor反対はんたいしなければならなかった had to object; had to take exceptionどくそうな pitying; feeling sorrow forかお face; (facial) expression同情どうじょう sympathy侮蔑ぶべつ disdain; contemptほう alternative (of two choices)余計よけいに in surplus; in excessあらわれて appear; be apparent