Practice text with full furigana

寂寞じゃくまく罌粟花けしらすやしきりなり。ひと記念きねんたいしては永劫えいごうあたいするといなとをことなし」というについた先生せんせい安心あんしんして柔術じゅうじゅつ学士がくし談話だんわをつづける。――中学ちゅうがく教師きょうしなどの生活せいかつ状態じょうたいいてみると、みなどくものばかりのようだが、しん気の毒とおものは当人とうにんだけである。なぜというと、現代人げんだいじん事実じじつこのが、事実にともなう情操じょうそうてる習慣しゅうかんである。切り捨てなければならないほど世間せけん切迫せっぱくしているのだからしかたがない。その証拠しょうこには新聞しんぶんとわかる。新聞の社会しゃかい記事きじじゅうきゅうまで悲劇ひげきである。けれども我々われわれはこの悲劇を悲劇としてあじわう余裕よゆうがない。ただ事実の報道ほうどうとしてだけである。自分じぶん新聞などは、死人しにん何十人なんじゅうにんだいして一日いちにち変死へんしした人間にんげん年齢ねんれい戸籍こせき死因しいん六号ろくごう活字かつじ一行いちぎょうずつにことがある。簡潔明瞭かんけつめいりょうきわめである。また泥棒どろぼう早見はやみというらんがあって、どこへどんな泥棒がはいったか、一目ひとめわかるように泥棒がかたまっている。これも至極しごく便利べんりである。すべてが、この調子ちょうしおもわなくっちゃいけない辞職じしょくもそのとおり。当人には悲劇ちかできごとかもしれないが、他人たにんにはそれほど痛切つうせつかんあたえない覚悟かくごしなければなるまい。そのつもりで運動うんどうしたらよかろう。

「だって先生くらい余裕があるなら、すこは痛切に感じてもよさそうなものだが」と柔術のおとこがまじめなかおをしてった。このとき広田ひろた先生せんせい三四郎さんしろうも、そう言った当人も一度いちどわらった。この男がなかなかかえりそうもないので三四郎は、書物しょもつりて勝手かってからおもて

ちざるはかねむつたわることらるるのこしからずば滄桑そうそうへんまかせてのちそんせんおも事、むかしより人のねがなり。この願いのかなえるとき、人は天国てんごくにあり。されどもまことなる信仰しんこう教法きょうほうよりみれば、この願いもこの満足まんぞくきがごとくにはかなきものなり。きるとは、ふたたびわれかえにして、再の我に帰るとは、願いにもあらず、のぞにもあらず、気高けだか信者しんじゃの見たるあからさまなる事実なれば、聖徒せいとイノセントの墓地ぼちよこたわるは、なおエジプト砂中さちゅううずまるがごとし。常住じょうじゅう我身わがみかんよろこべば六尺ろくしゃくせまアドリエーナスの大廟たいびょうことなるところあらず。るがままにとのみ覚悟かくごせよ

Rough translation

"But the iniquity of oblivion blindly scattereth her poppy, and deals with the memory of men without distinction to merit of perpetuity." This line caught Sanshirō's eye.

The professor now felt at liberty to continue with the jujutsu scholar. -- "Anyone will agree that the plight of a middle school instructor is worthy of pity. However, the only ones who feel any sincere pity are the instructors themselves. The reason for this is that while modern man craves information, he strips it of its due sentiment. The world encroaches on him so that he has no choice. This is evident when you look in the paper. In the society pages, nine of ten articles touch on misfortune. But who has time to wallow in others' misfortune? We simply read it as statements of fact. Every day, when I open my paper, there's a tally of untimely deaths. Each gets a line of size six type, with age, affiliation, and cause of death. Nothing could be clearer or more concise. Then there's the burglary column. At a glance I know what was stolen from where. It's the ultimate in efficiency. We shouldn't assume that anything else is any different. A resignation is exactly the same. To the person involved, it may well border on tragedy. But bear in mind that others won't take it to heart. You have to act on this premise."

"But couldn't you, Professor, given the time on your hands, take it at least a little to heart?" the jujutsu man appealed with a serious expression. At this, Professor Hirota, Sanshirō, and the speaker himself all burst into laughter. It looked like this man would be here a while, so Sanshirō borrowed the book and let himself out through the kitchen door.

"To subsist in lasting monuments, to live in their productions, to exist in their names, and predicament of chimeras, was large satisfaction unto old expectations, and made one part of their Elysiums. But all this is nothing in the metaphysics of true belief. To live indeed is to be again ourselves, which being not only an hope, but an evidence in noble believers, 'tis all one to lie in St Innocent's church-yard, as in the sands of Egypt. Ready to be anything, in the ecstasy of being ever, and as content with six foot as the moles of Adrianus."

Vocabulary

寂寞じゃくまく loneliness; desolation罌粟花けし poppyらす scatter; disperseひと persons記念きねん commemoration; honoring the memory ofたいしては regarding ...; with respect to ...永劫えいごうに eternally; perpetuallyあたいする deserve; meritう ask; inquire passage (of text)についた caught one's eye先生せんせい professor安心あんしんして relax; feel at ease柔術じゅうじゅつ jujutsu (classical Japanese martial art)学士がくし degree holder談話だんわ conversation; discourse中学ちゅうがく middle school教師きょうし instructor生活せいかつ life; lifestyle状態じょうたい situation; circumstancesいて hear (about)どくな pitiableしんに truly; actuallyおもう think of; consider (as)当人とうにん those in question現代人げんだいじん modern man事実じじつ facts; realityこのむ like; preferともなう accompany情操じょうそう sensibility; sentimentてる dispense with; cast away習慣しゅうかん custom; practice世間せけん the world; society切迫せっぱくして press on; encroach on証拠しょうこ evidence新聞しんぶん newspaperる look at社会しゃかい society記事きじ report; accountじゅうきゅうまで nine out of ten悲劇ひげき tragedy; misfortune我々われわれ we; usあじわう taste; relish; experience余裕よゆう margin; leeway報道ほうどう information; report; newsむ read 自分じぶん oneselfる take; subscribe to死人しにん deceased; dead person何十人なんじゅうにん some tens of personsだいして title一日いちにち one day変死へんしした died an unnatural death人間にんげん persons年齢ねんれい age戸籍こせき familial connections死因しいん cause of death六号ろくごう活字かつじ size six type一行いちぎょう one line (of print)く write; print簡潔明瞭かんけつめいりょう clear and conciseきわめ climax; culmination泥棒どろぼう burglaries; thefts早見はやみ in short; at a glanceらん column一目ひとめに with one look至極しごく extreme; ultimate便利べんり convenience調子ちょうし style; mannerおもわなくっちゃいけない one must consider (as)辞職じしょく resignationちかい close to; bordering onできごと happening; occurrence他人たにん other people; others痛切つうせつな keen; acuteかんじ feeling; impressionあたえない not give; not impart upon覚悟かくごしなければなるまい one must come to grips with運動うんどうしたら take action; conduct oneself すこし a little; a bitおとこ man; fellowかお face; facial expressionった said; remarkedとき time; moment広田ひろた先生せんせい Professor Hirota三四郎さんしろう Sanshirō (name)一度いちどに together; at the same timeわらった laughedかえりそう look to return; look to take one's leave書物しょもつ bookりて borrow勝手かって kitchenおもて out frontた went out (to); emerged (onto) ちざる not decaying; enduringはか gravesite; tombねむり sleep; restつたわる be handed downこと act of ...き live; be aliveらるる be known; be renowned name; reputationのこり remainしからずば if not so; otherwise滄桑そうそうへん constant change (from Chinese proverb: a mulberry field changes into a blue sea)まかせて entrust toのち the afterlife; the next worldそんせん existおもう consider; regard (as)むかし long ago; the distant pastねがい desire; wish天国てんごく paradise; heavenされども nevertheless; be that as it mayまことなる true; sincere信仰しんこう faith; belief教法きょうほう religious teachings満足まんぞく satisfactionきがごとくに akin to nothingはかなきもの fleeting; ephemeral (things)きる to liveふたたび againわれ the selfかえる return (to) meaning; concept; ideaのぞみ hope; expectation気高けだかき high-minded; noble信者しんじゃ believerあからさまなる candid; frank聖徒せいとイノセントの墓地ぼち Holy Innocents' Cemetery (cemetery in Paris in the Middle Ages)よこたわる lie downエジプト Egypt砂中さちゅう within the sands; among the sandsうずまる be buried常住じょうじゅうの constant; eternal我身わがみ oneselfかんじ view; contemplateよろこべば be delighted; be joyous六尺ろくしゃく 6 shaku (about 2 meters; about 6 feet)せまき narrowness; confinementアドリエーナスの大廟たいびょう The Mausoleum of Hadrian (usually known as Castel Sant'Angelo)ことなる differところ point; aspectるがままにる let come whatever may覚悟かくごせよ be prepared for; be resolved to