Practice text with full furigana

ここまでの理屈りくつ三四郎さんしろうにもわかっている。けれども三四郎にとって、目下もっか痛切つうせつ問題もんだいは、だいたいにわたっての理屈ではない。実際じっさい交渉こうしょうのある、ある格段かくだん相手あいてが、正直しょうじきか正直でないかをりたいのである。三四郎ははらなか美禰子みねこ自分じぶんたいする素振そぶりもういっぺんかんがえてみた。ところが気障きざか気障でないかほとんど判断はんだんができない。三四郎は自分の感受性かんじゅせい人一倍ひといちばいにぶのではなかろうかとうたがいだした

そのとき広田ひろたさんはきゅううんとってなにおもしたようである。

「うん、まだある。この二十世紀にじゅっせいきになってからみょうのが流行はや利他りた本位ほんい内容ないよう利己りこ本位ほんいみたすというむずかしいやりくちなんだが、きみそんなひと出会であったですか」

「どんなのです」

「ほかの言葉ことばでいうと、偽善ぎぜんおこな露悪ろあくをもってする。まだわからないだろうな。ちと説明せつめいかたわるようだ。――むかし偽善家ぎぜんかはね、なんでも人によくおもわれたいさきんでしょう。ところがその反対はんたいで、人の感触かんしょくがいするために、わざわざ偽善をやる。よこからたてから見ても、相手には偽善としか思われないようにしむけてゆく。相手はむろんいやな心持こころもがする。そこで本人ほんにん目的もくてきたっせられる。偽善を偽善そのままで先方せんぽう通用てきようさせようとする正直なところが露悪家ろあくか特色とくしょくで、しかも表面上ひょうめんじょう行為こうい言語げんごはあくまでもぜんちがいないから、――そら、二位にい一体いったいというようなことになる。この方法ほうほう巧妙こうみょうもちいるもの近来きんらいだいぶふえてきたようだ。きわめて神経しんけい鋭敏えいびんになった文明ぶんめい人種じんしゅが、もっとも優美ゆうび露悪家になろうとすると、これがいちばんいい方法になる。さなければ人がころせないというのはずいぶん野蛮やばんはなしだからな君、だんだん流行らなくなる」

Rough translation

Sanshirō could follow his line of reasoning. Sanshirō's immediate and pressing dilemma, however, was not going to yield to generalized reason. He needed to know if a particular someone, with whom he interacted, was in fact sincere or not. He reflected once more on Mineko's bearing toward him. He still had no idea whether she was pretentious or not. He began to wonder if his powers of perception weren't duller than most.

Just then, the professor seemed to remember something. "Oh, there's one thing more. Something odd has taken root since we've entered this twentieth century. It's an intricate maneuver that furthers egoism through application of altruistic principles. Does anyone like that come to mind?"

"I'm not sure I follow."

"Put another way, it's the practice of blatant hypocrisy. That's probably still not clear. Let me see if I can explain it better. -- The hypocrites of old sought first and foremost the praise of others. The opposite approach, then, would be wielding hypocrisy to deliberately offend another's sensibilities. However it's viewed, from the side or straight on, the other party can't fail to recognize it as hypocrisy. And, of course, it's offensive, so the wielder's objective is met. This honest application of hypocrisy for hypocrisy's sake is the mark of a self-professed deviant. Furthermore, the words and deeds applied are, at least superficially, benevolent, so it's almost like some Holy Duality. There are more and more these days who deftly apply this method. It's the method of choice for cultured and sensitive types. They can join the ranks of self-professed deviants while retaining their elegance. You have to spill blood to kill someone outright, and such barbarism is less and less in vogue."

Vocabulary

理屈りくつ logic; reasoning; argument三四郎さんしろう Sanshirō (name)目下もっか at present痛切つうせつな acute; poignant問題もんだい problem; difficulty実際じっさいに actually; in fact交渉こうしょう connection; interaction格段かくだんな particular; special相手あいて companion; other party正直しょうじき forthright; sincereりたい want to know; need to knowはらなかで inwardly; to oneself美禰子みねこ Mineko (name)自分じぶん oneselfたいする with respect to; in relation to素振そぶり behavior; bearingもういっぺん one more timeかんがえて consider; think over気障きざ affected; pretentious判断はんだん judgment; discernment感受性かんじゅせい sensibility; receptivity人一倍ひといちばい more than others; especiallyにぶい dull; obtuseうたがいだした began to question (whether ...) とき time; moment広田ひろた (Professor) Hirotaきゅうに suddenlyって said, voicedなにか somethingおもした remembered; recalled 二十世紀にじゅっせいき twentieth centuryみょうな odd; curious流行はやる be prevalent; become common利他りた本位ほんい altruistic principles内容ないよう matter; substance利己りこ本位ほんい egoistic principlesみたす satisfy; fulfillやりくち method; meansきみ you (used here a form of address)ひと person出会であった encountered 言葉ことば words; expression偽善ぎぜん hypocrisyおこなう carry out露悪ろあく exposing the ugly side; open deviancy説明せつめいかた way of explainingわるい no good; inadequateむかし earlier times偽善家ぎぜんか hypocriteおもわれたい be regarded; be thought of (as)さきつ first and foremost反対はんたい opposite; converse感触かんしょく sensibilityがいする disturb; offendよこ side; sidewaysて look at; viewたて up and down心持こころもち feeling; impression本人ほんにん the person in question目的もくてき objectiveたっせられる be achieved先方せんぽう the other party通用てきようさせよう apply; put to use (on)露悪家ろあくか self-professed deviant特色とくしょく idiosyncrasy表面上ひょうめんじょう on the surface行為こうい言語げんご words and deedsぜん virtuous; benevolentちがいない are without doubt ...二位にい一体いったい two in one (play on 三位さんい一体いったい = Trinity)方法ほうほう method巧妙こうみょうに cleverly; deftlyもちいる use; applyもの persons近来きんらい recently; of late神経しんけい nerves; sensitivity鋭敏えいびん sharp; keen文明ぶんめい cultured人種じんしゅ type (of person)優美ゆうびに elegantly; with graceさなければ without spilling bloodころせない can't kill野蛮やばんな barbaricはなし talk