Practice text with full furigana

広田ひろたさんはひげしたからしてわらった。わりあいにきれいな歯をっている。三四郎さんしろうはそのとききゅうなつかしい心持こころもがした。けれどもそのなつかしさは美禰子みねこはなれている。野々宮ののみやを離れている。三四郎の眼前がんぜん利害りがいには超絶ちょうぜつしたなつかしさであった。三四郎はこれで、野々宮などのことのがずかしいがしだして、質問しつもんをやめてしまった。すると広田先生がまたはなしだした。――

「おっかさんのいうことはなるべく聞いてあげるがよい。ちかごろ青年せいねん我々われわれ時代じだいの青年とちがって自我じが意識いしきつよすぎていけない。我々の書生しょせいをしているころには、することなすことひとつとしてひとを離れたことはなかった。すべてが、きみとか、おやとか、くにとか、社会しゃかいとか、みんな他本位ほんいであった。それを一口ひとくちいうと教育きょういくけるものがことごとく偽善家ぎぜんかであった。その偽善ぎぜんが社会の変化へんかで、とうとうとおせなくなった結果けっか漸々ぜんぜん自己じこ本位を思想しそう行為こういうえ輸入ゆにゅうすると、今度こんど我意識がいしき非常ひじょう発展はってんしすぎてしまった。むかしの偽善家たいしていま露悪家ろあくかばかりの状態じょうたいにある。――きみ、露悪家という言葉ことばを聞いたことがありますか」

「いいえ」

「今ぼくが即席そくせきつくった言葉だ。君もその露悪家の一人いちにん――だかどうだか、まあたぶんそうだろう。与次郎よじろうのごときにいたるとそのさいたるものだ。あの君のってる里見さとみというおんながあるでしょう。あれも一種いっしゅの露悪家で、それから野々宮のいもうとね、あれはまた、あれなりに露悪家だから面白おもしろ。昔は殿様とのさま親父おやじだけが露悪家ですんでいたが、今日こんにちでは各自かくじ同等どうとう権利けんりで露悪家になりたがる。もっともわる事でもなんでもない。くさもののふたをとれば肥桶こえたごで、見事みごと形式けいしきをはぐとたいていは露悪ろあくになるのはっている。形式だけ見事だって面倒めんどうなばかりだから、みんな節約せつやくして木地きじだけでようしている。はなはだ痛快つうかいである。天醜てんしゅう爛漫らんまんとしている。ところがこの爛漫らんまんと、露悪家同志どうしたがいに不便ふべんかんじてくる。その不便がだんだんこうじて極端きょくたんたっした利他りた主義しゅぎがまた復活ふっかつする。それがまた形式にながれて腐敗ふはいするとまた利己りこ主義しゅぎ帰参きさんする。つまり際限さいげんはない。我々はそういうふうにしてらしてゆくものとおもえばさしつかえない。そうしてゆくうちに進歩しんぽする英国えいこくたまえ。このりょう主義しゅぎが昔からうまく平衡へいこうがとれている。だからうごかない。だから進歩しない。イブセンなければニイチェも出ない。どくものだ。自分じぶんだけは得意とくいのようだが、はたから見ればかたくなって化石せきかしかかっている。……」

Rough translation

Professor Hirota laughed, exposing his teeth below his mustache. He had remarkably good teeth. Sanshirō suddenly felt a familiar kind of warmth. This warmth, however, had nothing to do with Mineko. It had nothing to do with Nonomiya. It was an endearing warmth that transcended his immediate concerns. He felt shame for having probed Nonomiya's affairs, and he asked nothing further. Shortly, the professor began to speak. --

"If at all possible, you should respect your mother's wishes. I'm afraid that today's youth, compared to my generation, are too independent. When I was a student, everything one did was in some way connected to others. All was for sovereign, parents, country, or community. This was fundamental. Of course in this context, all men of learning were, necessarily, hypocrites. When societal transformations rendered our hypocrisy untenable, we gradually installed individualism as a new banner over our ideologies and actions. At present, the emphasis on self has progressed too far. In contrast to the hypocrites of old, the modern era is teeming with self-professed deviants. Are you familiar with the term 'self-professed deviant?'"

"No."

"I just now made it up. You would be one of these self-professed deviants -- or would you? Yes, I think so. Yojirō is the quintessential example. Then there's Miss Satomi, whom you're familiar with. She's one too, as is Nonomiya's younger sister, in her own intriguing way. In former times, figures of authority were the only self-professed deviants. In these modern times of equal rights, everyone wants to be one. There's really nothing wrong with that. Open the lid of a stinking vessel and you'll find manure, and it's common knowledge that a splendid façade, if peeled away, exposes an ugly side. A splendid façade demands great effort, so everyone works in unfinished wood to economize. It's exhilarating to embrace a candid ugliness. However, there comes a point, if taken too far, where self-professed deviants start to offend one another. This mutual distaste heightens to a climax, and altruism swings back into vogue. Altruism runs its course and becomes perfunctory, then yields again to egoism. And on it goes. This is a fair depiction of the way we live. And as we thus live, we progress. Take a look at England. From times long past she's managed a careful balance. That's why she's mired in place. She produces no Ibsen, no Nietzsche. It's unfortunate. She's so self-satisfied. Yet seen from outside she's a rigid fossil in the making. ..."

Vocabulary

広田ひろた (Professor) Hirotaひげ mustacheした below; beneath teethして exposeわらった laughedって have三四郎さんしろう Sanshirō (name)とき time; momentきゅうに suddenly心持こころもち sentiment美禰子みねこ Mineko (name)はなれて be distant from野々宮ののみや Nonomiya (name)眼前がんぜん before one's eyes; immediate利害りがい gain or loss; interest超絶ちょうぜつした transcendedこと matters; affairsく ask (about)ずかしい shameful; disgraceful feeling質問しつもん questionsはなしだした spoke ちかごろ recent times青年せいねん youth我々われわれ we; us時代じだい age; (time) periodちがって different (from)自我じが self; ego意識いしき consciousness; awarenessつよすぎて too strong書生しょせい studentすることなすことひとつとして in everything (we) didひと others; other peopleきみ sovereign; rulerおや parentsくに region; country社会しゃかい society; community本位ほんい standard; principle; basis一口ひとくちに in a word; in short教育きょういく educationける receiveことごとく one and all偽善家ぎぜんか hypocrite偽善ぎぜん hypocrisy変化へんか change; transformationとおせなくなった became unsustainable結果けっか (as a) result (of)漸々ぜんぜん gradually; by degrees自己じこ self; oneself思想しそう thought; ideology行為こうい acts; conductうえ top of輸入ゆにゅうする import; introduce今度こんど this time我意識がいしき self awareness非常ひじょうに exceedingly発展はってんしすぎて overdevelopむかし former timesたいして in contrast toいま now; the present露悪家ろあくか raw agent; non-pretender; self-professed deviant状態じょうたい circumstances; situationきみ you (used here as form of address)言葉ことば word; term; expression 即席そくせきに on the spot; off the cuffつくった created; came up with一人いちにん one member与次郎よじろう Yojirō (name)さいたる quintessential; conspicuousってる be acquainted with里見さとみ Satomi (Mineko's family name)おんな young lady一種いっしゅ one type (of)いもうと younger sister面白おもしろい interesting; intriguing殿様とのさま feudal lord親父おやじ one's father; one's boss今日こんにち today; the present各自かくじ each individual同等どうとう equal権利けんり rights; privilegeわるい bad; unfavorableくさい smelly; stinkingふた lid肥桶こえたご night-soil bucket; manure bucket見事みごとな splendid; magnificent形式けいしき form; appearance露悪ろあく exposing the ugly sideって is common knowledge; is widely known面倒めんどう trouble; bother節約せつやくして save (effort); economize木地きじ unfinished woodようして accomplish a task痛快つうかい thrilling; exhilarating天醜てんしゅう爛漫らんまん candid ugliness (word play on 天真てんしん爛漫らんまん = simplicity; innocence)爛漫らんまん full bloom; full glory degree; extentす exceed同志どうし comrades; kindred soulsたがいに mutually; with respect to each other不便ふべん incommodiousnessかんじて feel; perceiveこうじて heighten; intensify極端きょくたん extremeたっした reached; progressed to利他りた主義しゅぎ altruism復活ふっかつする be revived; returnながれて tend toward腐敗ふはいする be corrupted; become rotten利己りこ主義しゅぎ egoism帰参きさんする revert to際限さいげん limits; boundsらして live; pass one's daysおもえば think of; consider (as)進歩しんぽする progress; advance英国えいこく Englandたまえ take a look asりょう主義しゅぎ both principles平衡へいこう balance; equilibriumうごかない doesn't move; goes nowhereイブセン Henrik Johan Ibsen (Norwegian Playwright, 1828 – 1906, whose works include A Doll's House)なければ does not appear; does not ariseニイチェ Friedrich Wilhelm Nietzsche (German philosopher; 1844–1900)どくな unfortunate; pitiable自分じぶん oneself得意とくい proud; self-satisfiedかたくなって become stiff; become rigid化石せきか fossilization; petrifaction