I am a Cat (Chapter 7 b) Section 219 Study Guide

Practice text with full furigana

なに奇観きかんだ? 何が奇観だって吾輩わがはいはこれをくちにするはばかるほどの奇観だ。この硝子ガラスまどなかうじゃうじゃがあがあさわいでいる人間にんげんことごとく裸体らたいである。台湾たいわん生蕃せいばんである。二十世紀にじっせいきアダムである。そもそも衣装いしょう歴史れきしひもとけば――ながことだからこれはトイフェルスドレックくんゆずって、繙くだけはやめてやるが、――人間はまった服装ふくそうってるのだ。十八世紀じゅうはっせいきころ大英国だいえいこくバス温泉場おんせんばにおいてボー・ナッシ厳重げんじゅう規則きそく制定せっていしたときなどは浴場よくじょうない男女だんじょともかたからあしまで着物きものでかくしたくらいである。いま六十ろくじゅうねんぜんこれも英国のみやこ図案ずあん学校がっこう設立せつりつした事がある。図案学校の事であるから、裸体、裸体ぞう模写もしゃ模型もけいんで、ここ、かしこに陳列ちんれつしたのはよかったが、いざ開校式かいこうしき挙行きょこうする一段いちだんになって当局者とうきょくしゃはじ学校の職員しょくいん大困却だいこんきゃくをした事がある。開校式をやるとすれば、淑女しゅくじょ招待しょうだいしなければならん。ところが当時とうじ貴婦人きふじんがたかんがえによると人間は服装の動物どうぶつである。かわさる子分こぶんではないとおもっていた。人間として着物をつけないのはぞうはななきがごとく、学校の生徒せいとなきがごとく、兵隊へいたい勇気ゆうきなきがごとく全くその本体ほんたいしっしている。いやしくも本体を失している以上いじょう人間としては通用つうようしない獣類じゅうるいである。仮令たとい模写模型にせよ獣類の人間とするのは貴女きじょ品位ひんいがいするわけである。でありますから妾等しょうら出席しゅっせき御断おことわりもうわれた。そこで職員共ははなせない連中れんじゅうだとは思ったが、なにしろおんな東西とうざい両国りょうごくつうじて一種いっしゅ装飾品そうしょくひんである。米舂こめつきにもなれん志願兵しがんへいにもなれないが、開校式にはくべからざる化装けしょう道具どうぐである。と云うところから仕方しかたがない呉服屋ごふくやって黒布くろぬの三十さんじゅうたん八分七はちぶんのしちってれい獣類の人間にことごとく着物をきせた。失礼しつれいがあってはならんとねんねんれてかおまで着物をきせた。かようにしてようやくのこととどこおりなく式をすましたと云うはなしがある。そのくらい衣服いふくは人間にとって大切たいせつなものである。近頃ちかごろは裸体画裸体画と云ってしきりに裸体を主張しゅちょうする先生せんせいもあるがあれはあやまっている。うまれてから今日こんにちいたるまで一日いちにち裸体になった事がない吾輩からと、どうしても間違まちがっている。裸体は希臘ギリシャ羅馬ローマ遺風いふう文芸ぶんげい復興ふっこう時代じだい淫靡いんびふうさそわれてから流行はやりだしたもので、希臘ギリシャじんや、羅馬ローマじん平常ふだんから裸体を見做みなれていたのだから、これをもって風教ふうきょうじょう利害りがい関係かんけいがあるなどとはごうおもおよばなかったのだろうが北欧ほくおうさむところだ。

Rough translation

What marvel, you ask? Such marvel that I hesitate to describe it, as words can do no justice. The men beyond the glass, swarming and chattering and raising a din, are stark naked, each and every last one. Like Taiwanese aboriginals. Like twentieth-century Adams. To trace through the history of human clothing -- This may get lengthy. I'll refrain from tracing it through and defer to dear old Teufelsdröckh. -- Suffice it to say that clothes make the man. So much so that Beau Nash, at the spas of Bath in Great Britain in the eighteenth century, enforced a strict dress code. Both men and women, even as they bathed, were covered from shoulder to toe. Going back sixty years from the present, again in England, a school for design was founded in a certain town. Being a school for design, they procured replicas and castings of nude paintings and forms for display throughout the premises. That was fine, but then it was time to open the school with a grand ceremony, and that presented the founders and staff with a conundrum. Any grand ceremony, by definition and necessity, had to include the lady folk. In those days, however, in the mind of a proper lady, man was a creature of clothing. He was not, by any stretch of the imagination, a naked ape merely sporting a pelt. Man without clothing was void essence, like an elephant minus its trunk, a school without its pupils, or a soldier sans valor. Robbed of his essence, he was no longer man, but reduced to the level of beastly brute. Even if merely drawings and castings, a noble lady was loathe to compromise her dignity by placing her person among such men-brutes. Citing such reason, the town's ladies, one and all, humbly declined at attend. The staff thought them most unreasonable, but at the same time were acutely aware that ladies, in all lands near and far, serve to adorn an occasion. They may not make good millers, and they may not make good soldiers, but an opening ceremony, without the grace of their presence, was out of the question. With no other recourse, off they went to the fabric shop. They came back toting thirty five and seven eighths lengths of black fabric, and each and every naked brute was duly masked in cloth. Lest a lady be offended, all were fully and carefully clad to the neck. Thus, as the story's told, was disaster averted and the school opened per plan. This incident exemplifies importance of clothing in human affairs. Some scholars these days fixate on the nude, living and breathing its artistic grace. These men are misguided. To one such as myself, who's never in his life been disrobed, the error of their ways is clear. The nude, drawing on traditions of Greece and Rome, and spurred by a Renaissance Period penchant for debauchery, has come to be in vogue. For the Greeks and Romans, though, nudity was second nature and in no way connected, whatsoever, with morality. Not so in Northern Europe, where the climate is cold.

Vocabulary

なに what奇観きかん wonder; marvel吾輩わがはい I; me; myselfくちにする speak of; articulateはばかる hesitate硝子ガラスまど glassed windowなか inside; withinうじゃうじゃ in swarms; in clustersがあがあ cackling; squawkingさわいで make noise; clamor; stir up a racket人間にんげん human beings; humans; menことごとく altogether; entirely; one and all裸体らたい naked台湾たいわん Taiwan生蕃せいばん aboriginals二十世紀にじっせいき twentieth centuryアダム Adam (as in Adam and Eve)衣装いしょう clothing; garments; dress歴史れきし historyひもとけば peruse; work through; trace downながい long; lengthyこと matterトイフェルスドレック Teufelsdröckh (German philosopher in Thomas Carlyle's fictional work "Sartor Resartus")くん (suffix of familiarity for males)ゆずって hand over to; yeild to; defer toまったく utterly; entirely服装ふくそう garments; attireってる are made by; are defined by十八世紀じゅうはっせいき eighteenth centuryころ time; period大英国だいえいこく Great Brittainバス Bath (city in Somerset, England known for its Roman baths)温泉場おんせんば hot springs area; hot springs spaボー・ナッシ Beau Nash (1674–1761; born Richard Nash; unofficial Master of Ceremonies at the spa town of Bath)厳重げんじゅうな strict; rigid; severe規則きそく rules制定せっていした established; createdとき time; period浴場よくじょうない within the bathhouse; within the baths男女だんじょ men and women; both gendersとも together; inclusive ofかた shouldersあし feet着物きもの clothing; garmentいま now; the presentる be distant from六十ろくじゅうねん sixty yearsぜん before; prior; agoる a certain ... (usually る)みやこ city図案ずあん学校がっこう school of design; art school設立せつりつした founded; established drawing; painting; sketchぞう image; form; likeness模写もしゃ copy; reproduction模型もけい model; mold; castingんで buy up; procure陳列ちんれつした exhibited; displayed開校式かいこうしき school opening ceremony挙行きょこうする celebrate一段いちだん step; stage当局者とうきょくしゃ those in charge; authoritiesはじめ for starters; to begin with職員しょくいん staff members; personnel大困却だいこんきゃくをした met with a serious problem city淑女しゅくじょ ladies招待しょうだいしなければならん need to invite; must include当時とうじ that time; the time in question貴婦人きふじんがた proper ladiesかんがえ thoughts; views; notions動物どうぶつ animal; creatureかわ hide; peltた wore; donnedさる monkey; ape子分こぶん protégé; understudyおもって think; feel; believeぞう elephantはな (elephant's) trunk生徒せいと students; pupils兵隊へいたい soldier勇気ゆうき courage; bravery; valor本体ほんたい true form; substance; essenceしっして lose; missいやしくも in the least; even in a slight degree以上いじょうは given that ...通用つうようしない not pass for; not pass as獣類じゅうるい (type of; sort of) beast仮令たとい even if; althoughする rank with; be placed among貴女きじょ noblewoman; lady品位ひんい dignity; grace; refinementがいする damage; harm; compromiseわけ situation; case妾等しょうら we (ladies)出席しゅっせき attendance; appearance御断おことわりもうす do humbly declineわれた were toldはなせない lacking good sense; unreasonable連中れんじゅう company; lotなにしろ in any caseおんな women東西とうざい両国りょうごく from east to west; all landsつうじて throughout; across一種いっしゅの a certain kind of装飾品そうしょくひん ornament; decoration米舂こめつき rice polisher; rice miller志願兵しがんへい volunteer soldierくべからざる can't be spared; can't do without; is essential化装けしょう道具どうぐ adornment; decorative object仕方しかたがない be left with no other recourse呉服屋ごふくや fabric shopって go (to)黒布くろぬの black cloth三十さんじゅう thirty fiveたん tan (variable measure of fabric; approximately enough for one outfit)八分七はちぶんのしち seven eighthsってて went and boughtれいの the aforementioned失礼しつれい discourtesy; breach of etiquetteねんねんれて making extra sure; for good measureかお facesようやくのこと somehow; narrowly; by a hair's breadthとどこおりなく without delay; without mishap; smoothlyはなし story; report衣服いふく clothing; clothes大切たいせつ important; prized; valued近頃ちかごろ recently; of late主張しゅちょうする emphasize; fixate on; draw attention to先生せんせい teacher; professor; scholarうまれてから from birth今日こんにち this day; the presentいたるまで up until一日いちにちも (not) one day; (not) a single dayる view; look at間違まちがっている in error; misguided希臘ギリシャ Greece羅馬ローマ Rome遺風いふう hereditary custom; surviving tradition文芸ぶんげい復興ふっこう時代じだい Renaissance Period淫靡いんび indecency; obscenity; ribaldryふう manner; tendencyさそわれて be lured; be enticed流行はやりだした came into vogue希臘ギリシャじん Greeks羅馬ローマじん Romans平常ふだん usually; ordinarily見做みなれていた were accustomed to seeing; were familiar with風教ふうきょう moralsじょう with regard to; concerning利害りがい advantage or disadvantage; benefit or detriment関係かんけい relationship; connectionごうも (not) at all; (not) in the leastおもおよばなかった didn't come into consideration北欧ほくおう Northern Europeさむい cold (weather or climate)ところ place; area; region